RAMسخت افزار

تاخیر یا تایمینگ رم (RAM) چیست؟

لتنسی، تاخیر یا تایمینگ رم (RAM Timing) به مقدار کلاک‌های مورد نیاز برای انجام یک عمل خاص در قطعه رم گفته می‌شود و دارای پارامترهای مختلفی است که در خرید قطعه رم باید مورد توجه قرار بگیرد.

 

تایمینگ رم چیست؟

تامینگ رم (RAM Timing)، لتنسی حافظه (RAM Latency) یا تاخیر رم (RAM Delay) یکی از مهمترین پارامترهایی است که کارکرد و سرعت قطعه رم (RAM) را مشخص می‌کند. در انواع رم‌های DDR، DDR2، DDR3 و نوع DDR4 که به تازگی منتشر شده است، علاوه بر مقدار حافظه و سرعت (فرکانس کاری)، تاخیر رم یا همان تامینگ رم نیز به همان اندازه پارامتر مهمی شناخته می‌شود. ولی گاهی اوقات توسط خریدارها، این گزینه نادیده گرفته شده و در نهایت از رم خریداری شده نتیجه مطلوب را نمی‌بینند.

تاخیر رم یکی از مهمترین بحث‌هایی است که در هنگام اورکلاک (Overclock) کردن باید در نظر داشته باشید. اورکلاکینگ یعنی استفاده از حداکثر توان قطعات. اگر در این مباحث وارد نشده اید، بهتر است از اورکلاک کردن اجتناب کنید چون درصورت نداشتن اطلاعات کافی، می‌تواند باعث از کار انداختن و خراب کردن قطعه مورد نظر یا سایر قطعات بکند 😀

نترسید، اگر در مباحث اورکلاکینگ وارد نیستید هم این اعداد و ارقام در هنگام خریدن یک قطعه رم بسیار مورد استفاده تان قرار خواهد گرفت. از تعدادی از تایمینگ‌های رم می‌توان به اعداد زیر اشاره کرد:

۹-۹-۹-۲۴-۲N

۷-۷-۷-۲۱

۵-۵-۵-۱۵-۱T

۳-۴-۴-۸

تایمینگ رم
نمونه‌ای از عبارت تایمینگ رم. منبع عکس: bcot1.com

 

توجه کنید که بر روی بسیاری از قطعه‌های رم، مقادیر تایمینگ آن نوشته نمی‌شود. کافیست مدل رم را جستجو کنید تا به مقادیر تایمینگ آن برسید یا از طریق برگه‌های راهنما آن را بخوانید. اما این اعداد و ارقام به چه معنا هستند؟ پیش از آن به ساختار تایمینگ رم نگاهی بیندازیم:

CL-tRCD-tRP-tRAS-CMD

این‌ها پارامترهایی هستند که در یک عبارت تایمینگ رم خواهید دید. به توضیح هر یک از این پارامترها می‌پردازیم. توجه کنید که برای مشاهده تصاویر با اندازه کامل، بر روی آن‌ها کلیک کنید:

  • CAS Latency یا CL:

مهمترین پارامتر در تایمینگ رم است به همین دلیل معمولاً بر روی ماژول رم، فقط مقدار این پارامتر نوشته می‌شود. CL مخفف Column Address Strobe Latency است. CL مشخص کننده تاخیر از زمان دریافت درخواست داده از طرف کنترل کننده حافظه (بر روی پردازنده – CPU یا مادربورد) تا ارسال داده از طرف خود ماژول رم به خروجی‌های فیزیکی خود، بر حسب کلاک است. برای مثال، CL9 یعنی تعداد ۹ کلاک از زمان درخواست تا دادن داده‌ها مورد نیاز است.

اندازه گیری سرعت رم:

تاخیر رم اکثرا با این مقدار سنجیده می‌شود و با استفاده از فرکانس کاری رم (رم نیز همانند سایر قطعات مانند پردازنده، کارت گرافیک و … یک فرکانس کاری مشخص دارد) – البته فرکانس واقعی – به ثانیه تبدیل می‌شود. برای مثال یک رم DDR3 با فرکانس نامی (یا حداکثر) ۱۶۰۰ مگاهرتز را در نظر بگیرید. از آن جایی که سرعت کلاک واقعی این رم در شرایط عادی ۱۶۰۰/۲ یعنی ۸۰۰ مگاهرتز است، و از آن جایی که طبق فرمول نوسان (امسال پدرمونو درآوردن با اینا!) مقدار فرکانس (F) به هرتز برابر ۱ تقسیم بر دوره (T) به ثانیه است، بنابراین برای هر یک کلاک ۱.۲۵ نانوثانیه زمان لازم است. حال اگر CL=5 باشد، تاخیر رم ما ۵ * ۱.۲۵ برابر ۶.۲۵ نانوثانیه خواهد بود. اگر CL=9 باشد، این زمان به ۱۱.۲۵ نانوثانیه افزایش خواهد یافت. بنابراین هرچه اعداد تایمینگ رم – بخصوص CL آن – کمتر باشد، سرعت رم نیز بیشتر خواهد بود. به همین دلیل است که یک رم با فرکانس کاری بالاتر ممکن است کندتر از یک رم با فرکانس کاری پایین تر عمل کند 🙂

برای درک بهتر این پارامتر، یک رستوران خودرویی را فرض کنید (البته تو ایران زیاد نمی‌تونید پیدا کنید، حداقل من ندیدم!). خودروی ما به عنوان پردازنده، نیاز به داده‌ای دارد که بر روی حافظه ذخیره کرده است. رستوران هم ماژول رم است. برای دریافت غذای مورد نیاز، ابتدا سفارش خود را از طریق دستگاه موجود در صف، به رستوران می‌دهیم. این سفارش همان دستور READ است که پردازنده فرستاده. پس از مدتی تاخیر، رستوران غذای ما را آماده کرده و به ما تحویل می‌دهد. این تاخیر در  تحویل غذا مشابه پارامتر CL در حافظه رم است. در نهایت نیز غذا به صورت فیزیکی تحویل ما داده می‌شود یعنی داده مورد نیاز طبق سفارش ما، از رم دریافت می‌شود.

RAM Timing CAS Latency (CL)
دیاگرام تاخیر CL – برای بزرگنمایی بر روی عکس کلیک کنید

 

همان طور که در تصویر بالا می‌بینید، تاخیری که از زمان دریافت کامل دستور Read تا داده داده‌ها از سلول حافظه درخواست شده (علامت D) انجام می‌گیرد، CAS Latency یا به صورت مخفف CL نام دارد و واحد آن کلاک (Clock) است. درباره دستور Read، پارامتر بعدی را بخوانید.  توجه کنید که فاصله بین خطوط خاکستری رنگ است.

تایمینگ رم
نمونه‌ای از فرکانس کاری پردازنده. منبع عکس: aphnetworks.com

 

  • tRCD:

tRCD مخفف Row Address to Column Address Delay است. این تاخیر فاصله بین فعالساز سطر (RAS مخفف Row Address Strobe) و فعال ساز ستون (CAS مخفف Column Address Strobe) است که از پین Address دریافت می‌شوند. برای درک بهتر، فضای ذخیره سازی رم را به صورت جدول ماتریسی در نظر بگیرید. توجه کنید که واقعا هم همینطور است چون خازن‌های موجود در رم و در نتیجه بلوک‌های حافظه به صورت سطر و ستون هستند. برای دریافت یک قسمت از حافظه، باید بین سطرهای موجود، یکی را فعال کنیم و پس از آن، یکی از ستون‌ها را تا به این ترتیب به آن قسمت از حافظه برسیم و داده‌های آن را دریافت کنیم. حال بین این فعال کردن سطر و ستون یک تاخیر وجود داره که به آن tRCD می‌گویند. رم با استفاده از دستور Active که دریافت می‌کند، می‌فهمد که باید آماده دریافت سطر سپس ستون باشد. به عبارت دیگر، دستور Active یک سطر را فعال کرده و پس از آن دستور Read یا Write ستون را فعال می‌کند.

برای درک بهتر، فرض کنید که در همان مثال بالا، سفارش به گونه‌ای است که درست پس از انتخاب غذای مورد نیاز شروع می‌شود. حال ما لیستی از غذاها داریم که به صورت دسته بندی شده هستند. برای مثال، غذاهای سرد (سطر ۱)، غذاهای گرم (سطر ۲) و … . در هر یک از این سطرها نیز غذاهای اصلی نوشته شده است. بنابراین ما ابتدا سطر مورد نظر را فعال می‌کنیم و پس از آن، ستون مورد نظر را و در این لحظه دقیقا سفارش ما برای غذای مورد نظر شروع می‌شود. به همین دلیل است که تاخیر اصلی که برای بدست آوردن داده‌ها شروع می‌شود، CAS Latency نام دارد چون دقیقاً پس از انتخاب ستون (CAS) آغاز می‌شود.

RAM Timing tRCD
دیاگرام تاخیر tRCD – برای بزرگنمایی بر روی عکس کلیک کنید

 

همان طور که در تصویر بالا می‌بینید، تاخیری که از زمان دریافت مشخص کننده سطر از طریق باس Address تا زمان دریافت مشخص کننده ستون، آن هم از طریق باس Address، تاخیر tRCD نام دارد و واحد آن کلاک (Clock) است. توجه کنید که فاصله بین خطوط خاکستری رنگ است.

 

  • tPR:

tPR مخفف RAS Precharge است. دستور Precharge که پس از دریافت کردن داده‌ها اجرا دریافت می‌شود، برای غیرفعال کردن سطری که طی فرایند قبلی باز شده بود،  مورد استفاده قرار می‌گیرد. بدون بستن سطر فعلی، امکان استفاده از سطر بعدی وجود نخواهد داشت. به عبارت دیگر، با استفاده از دستور Precharge، حافظه برای دسترسی دیگر آماده می‌شود. به تاخیری که طی اجرا کردن این دستور تا دستور Active بعدی (که فرایند دسترسی به حافظه را آغاز می‌کند) گرفته می‌شود، tPR گفته می‌شود.

RAM Timing tRP
دیاگرام تاخیر tRP – برای بزرگنمایی بر روی عکس کلیک کنید

 

همان طور که در تصویر بالا می‌بینید، تاخیری که از زمان غیرفعال کردن سطر کنونی که در فرایند قبلی فعال شده بود تا فعال کردن سطر جدید با توجه به دستور Active، تاخیر tRP نام دارد و واحد آن کلاک (Clock) است. توجه کنید که فاصله بین خطوط خاکستری رنگ است.

 

  • tRAS:

tRAS مخفف Row Address Strobe است. این دستور تعداد کلاک سایکل‌هایی است که بعد از دستور Active از اجرا شدن دستور Precharge جلوگیری می‌کند. این محدودیت حداقل باید tRCD + CL + 2 کلاک باشد ولی می‌تواند tRCD + CL یا tRCD + 2 * CL نیز باشد. تا بدین ترتیب داده‌های خروجی بتوانند به درستی ارائه شوند. مقدار این دستور که مورد چهارم است، معمولاً در تایمینگ رم نوشته نمی‌شود.

RAM Timing tRAS
دیاگرام تاخیر tRAS – برای بزرگنمایی بر روی عکس کلیک کنید

 

  • CMD:

CMD مخفف Command Rate است. این پارامتر درواقع نوعی تاخیر نیست بلکه نشان دهنده تعداد کلاک‌هایی است که یک دستور می‌تواند نگه داشته شود. اگه به تصاویر بالا نگاه کنید، همه دستورات (Active، Read، Precharge) در دو چرخه کلاک رسم شده اند یعنی در این نمونه‌ها Command Rate عدد ۲ است. این عدد را با ۲T یا ۲N نشان می‌دهند. مقدار ۲ کلاک Command Rate باعث ایجاد ثبات در دستورات می‌شود با اینکه ممکن است سرعت کلی را به مقدار بسیار اندکی پایین بیاورد. مقدار دیگر این پارامتر ۱ است که با ۱T یا ۱N نشان داده شده و دستورات را تنها در ۱ کلاک ذخیره می‌کند این کار باعث افزایش کم سرعت شده ولی ثبات را از RAM می‌گیرد. نوع دیگر نیز ۳T یا ۳N است که دستور را در ۳ کلاک نگه می‌دارد.

توجه کنید که پارامترهای مختلفی برای بررسی دقیق تر تایمینگ رم وجود دارد و موارد ذکر شده، مهمترین آن‌ها هستند. همچین الگوی اولیه بیشتر دیاگرام‌ها سایت hardwaresecrets.com است.

امیررضا نصیری

امیررضا هستم، دانشجوی ارشد نرم‌افزار و مدیر بایت گیت و دلیکس. عاشق کامپیوتر و هر چی که بهش ربط داره! دوست دارم همه چیزو یاد بگیرم و اونا رو یاد بدم. امیدوارم از مطالب سایت استفاده کنید و لذت ببرید. » بیشتر آشنا شوید!

نوشته های مشابه

۴۰ دیدگاه

  1. سلام
    ممنون امیر رضا خیلی مطلب خوبی بود، استفاده کردم
    یک سوال برای سیستم خودم داشتم
    ممنون میشم جواب سوالم و علاوه بر اینجا به ایمیلمم بفرستی
    چند وقتیه تو فکر خرید دو تا رم 4 گیگ برای افزایش سرعت سیستمم هستم
    آخه سیستمم وقتی چندین تب باز میکنم یا وقتی از فتوشاپ و نرم افزار های سنگین دیگه کار میکشم خیلی سرعتش میاد پایین
    اول اطلاعات سیستمم و برات بگم:
    Maderbord: Gigabye H55M-S2H
    system 64x Os win8.1
    CPU Intel Core i3 540 3.07Ghz
    Ram A-data 2048mb PC3 10700(667mhz)
    intel HD graphic 1gb
    سایت سازنده مادربرد هم رفتم که مشخصات کاملش و از اینجا میتونی ببینی
    http://www.gigabyte.com/products/pro…px?pid=3523#sp

    حالا چند تا سوال ازت داشتم
    آیا با افزایش رم دستگام از 2 به 2تا4گیگ افزایش سیستمم چشمگیر خواهد شد یا نه؟
    تو سایت سازنده مادر برد گفته اگه از cpu cor i3 استفاده کنین حداکثر فرکانس رم تون 1666hz قابل استفاده است. یعنی از رم 8 گیگ با فرکانس 1866 یا 2100 نمیتونم استفاده کنم؟
    شما تو مقالت فرمودی هر چه CL کمتر باشه سرعت رم بیشتره. درسته؟
    یتو رم های زیر کدوم بهتره؟ اصلا آیا به مادر بورد من میخوره؟
    corsair xms3 2*4GB 1600Hz CL11
    A.DATA XPG Gaming V3 2*4GB 2133Hz CL9
    adata XPG V1 8Gb DDR3 1866Mhz Cl10
    دست گلت درد نکنه
    بیزحمت جواب کامل بده و روشنم کن
    ممنون

    1. سلام، ممنون.
      1- تا زمانی که به اندازه رم قبلی داده وجود داشته باشه رو رمتون، تفاوت چندانی رو حس نخواهید کرد ولی اگه بیشتر باشه مطمئناً کارایی و سرعت بیشتر برنامه ها رو تجربه خواهید کرد.
      2- فرکانس رم به صورت خودکار (یا دستی) به شرط این که بایوس مادربورد از اون پشتیبانی کنه، به 1666 میرسه یعنی فرقی نداره که چقدر بیشتر باشه فرکانس، همون 1666 میشه. دقت کنید که بازم میگم، اگه بایوس مادربورد از این قابلیت پشتیبانی کنه (که اکثرشون میکنن). یعنی به اصطلاح رمتون downclock میشه.
      3- بله، CL تاثیر بسیار زیادی در وقفه و در نهایت سرعت رم داره.
      4- خب corsair xms3 2*4GB 1600Hz CL11 رو که کنار میزاریم به دلیل فرکانس (به حداکثر مادربورد نمیرسه) و CL اش که کمه. به شخصه adata XPG V1 8Gb DDR3 1866Mhz Cl10 رو انتخاب میکنم چون A.DATA XPG Gaming V3 2*4GB 2133Hz CL9 با اینکه CL اش کمتره ولی چون فرکانسش خیلی بیشتره، خریدنش فقط پول هدر دادنه.
      موفق باشید.

      1. ممنون از پاسخ خوبتون
        خب چطو میتونم بفهمم بایوسم پشتیبانی میکنه یا نه؟
        میتونین downclock بصورت ساده برام تعریف کنین؟

        راستی یک سوال دیگه چطور با وجود فرکانس پشتیبان شده توسط مادربورد (1666Hz) ،شما مدلadata XPG V1 8Gb DDR3 1866Mhz Cl10 و پیشنهاد دادید؟ یعنی مادر برد و cpu من میتونه از حداکثر توان این مدل بر بیاد؟
        خواهشا خودتون با دقت تر به مشخصات قابل پشتیبانی مادربرد من نگاه کنین (http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3523#sp)

        راستی یکی از دوستان بهم گفت با افزایش رم مشکلت کامل حل نمیشه، باید کارت گرافیک هم بخری چون الان داری از گرافیک cpuت استفاده میکنی و نمیتونه رندرهای قوی رو انجام بده، نظر شما چیه؟ اگه بله پیشنهادتون چیه؟
        ممنون

        1. سلام. مگه شما کارت گرافیک ندارین؟ از گرافیک آن بورد استفاده میکنید؟ بله ایشون کاملا درست میگن و بهتره یه کارت گرافیک بخرین (درباره مدل هاش نمیتونم کمکی کنم بهتون). به نظر میرسه مادربورد شما هم مثل اکثر مادربوردهای دیگه به صورت اتوماتیک فرکانس رم رو همگام سازی میکنه (با توجه به قابلیت XMP). من اون مدل رو گفتم چون 1866 میتونه یکم کلاکش رو پایین بیاره و به سطح مادربورد برسونه. از طرفی CL این مموری از اولی بهتره و مشکل سومی هم اینه که با این که CL اش کمه ولی فرکانسش زیاده (درسته اینم فرکانسش کم میشه و به 1666 میرسه بوسیله خود مادربورد) ولی انگار واسه اونهمه فرکانس بیخودی پول دادیم درسته مال 1866 هم بیشتره ولی با توجه به افزایش فرکانس = افزایش قیمت رم، این بهترین گزینس!! البته بهترین گزینه استفاده از یه رم 1666 مگاهرتزی با CL کم هستش.

          1. ممنون از پاسختون
            اما بازم downclock یا overclock و برام تعریف نکردین!!

            آقا امروز برای خرید 2تا رم 4 گیگ رفتم بازار مشهد
            90 درصد رم ها 1600هرتز بودن
            رم های 1866 و 2400 هم پیدا کردم اما قیمتاش خیلی میرفت بالا حدود 400 میشد
            اما تو این سایت های فروشگاه آنلاین خیلی قیمت مناسب تر گیر میاد
            حالا میخواستم بین مدل های زیر برای خرید کمکم کنی.کدوم بهتره؟
            Kingston 2*4GB DDR3 2400Mhz HyperX Predator CL11 340toman
            Adata XPG v1 2*4GB DDR3 1866MHz CL10 300toman
            Adata XPG V3 8GB DDR3 1866MHz CL10 Dual Channel 330toman

            اگه میبینی باس بیشتر 1666 میخوام بگیرم بخاظر اینه که اگه بعد سیستم و افزایش دادم برای اونم خوب باشه. درسته؟
            ممنون

            1. سلام دوباره. overclock یعنی بیشتر از توان یه قطعه ای از اون کار بکشیم. یعنی مثلا پردازنده 3 گیگاهرتزی رو با اورکلاک کردن به صورت اصولی و تخصصی میشه 3.3 استفاده کرد (برای مثال!). حالا downclock هم برعکس اینه و ما بجای این که از توان عادی یه قطعه استفاده کنیم، میایم از توانی کمتر از اون استفاده میکنیم و قطعه باهاش مشکلی نداره مثل این رم شما.
              بله به همین خاطر میگم که هزینه اضافی صرف کردنه ولی با توجه به این که میگید شاید ارتقاء بدین سیستمتونو بعدا، حق با شماست و میتونید یه رم بالاتر رو بخرید. من رم Adata XPG V3 8GB DDR3 1866MHz CL10 Dual Channel 330toman رو پیشنهاد میکنم چون نسبت به v1 همین مدل از تکنولوژی بهتری استفاده شده و بیشتر در برابر حرارت مقاوم تره و ثبات بهتری نسبت به اون داره. رم اولی رو هم چون تاخیرش یکم بیشتره (البته فرکانسش هم زیاد تره!) در حال حاضر برای مادربورد فعلی شما زیاد مناسب نیست ولی اگه قصد ارتقاء درست و حسابی داشته باشید در آینده میتونه انتخاب خوبی باشه. موفق باشید.

  2. درود برتو برادر کوچکم
    بر خودم لازم دونستم که بخاطر استفاده های زیادی که از سایتت کردم ازت تشکر کنم
    امیداورم همواره سلامت و پایدار باشی و به کارت ادامه بدی

  3. سلام خیلی توضیحتون مفید و جامع بود. خیلی از این بازاریها از این چیزا سر در نمیارن و فقط پول مردم رو هدر میدن.

    1. سلام. بله متاسفانه اینجوری هستش که میفرمایین و بیشتر فروشنده ها صرفا سرمایه دار هستن نه کسی که از اون قطعات سردربیاره. همین موبایل فروشی ها رو یه نگاهی بندازین مثل همینه.

  4. سلام ووو تشکر از مقالتون چنتا سوال داشتم

    بنده مادربرد Giga GA Z97X SOC Force رو خریداری کردم و برای خرید رمش دچار تردید شدم سالم اینه که در حال حاضر رم 16 گیگابایتی کروسیر با پارت نامبر CMY16GX3M2A2400C11R در دسترس بنده قرار داره در حالی که در لیست ساپورت رم این مادربرد مدل CMY16GX3M2A2400C10R ذکر شده می خواستم بدونم ممکنه این یک واحد اختلاف کلاک بین این دو باعث میشه که مادربرد رم در دسترس رو شناساسیی نکنه ؟ در واقع ممکنه Cl اباعث شناسایی نشدن رم بشه ؟

    همچنین بنده قصد دارم تمامی 32 گیگ رو استفاده کنم … آیا می تونیم دو کیت دوکاناله از کدل موجود رو که در بالا ذکر کردم برای مادبرد تهیهه کنم و خیال ا راحت باشه … منظورم اینه که میشه تمامی 4 اسلات رم رو بصورت همزمان با این رم ها درگیر کرد و مورد استفاده قرار داد ؟

    1. سلام. بله میتونید به صورت دوئال چنل از اسلات های رم روی مادربوردتون استفاده کنید. البته فقط برای هر چنل لازمه که رم ها یکی باشن ولی حالا که هر 4 تاش یکیه چه بهتر 🙂 پس کافیه هر چهارتا رمو تو اسلات هاش قرار بدین. درباره این که رم رو ساپورت میکنه یا نه چون رم شما تاخیرش بیشتره قاعدتا باید ساپورتش کنه ولی بهتره از رمی که خود مادربورد رسما ساپورت میکنه استفاده کنید.

  5. ” CL مشخص کننده تاخیر از زمان دریافت درخواست داده از طرف کنترل کننده حافظه (بر روی پردازنده – CPU یا مادربورد) تا ارسال داده از طرف خود ماژول رم به خروجی‌های فیزیکی خود، بر حسب کلاک است. ”

    با توجه به این جمله ظاهرا دیگه عدد های دیگه بی اهمیت خواهند بود و صرفا اتفاقاتی هست که داخل رم رخ میدهد،
    اینکه در بعضی رم ها نوشته میشه باید دید منطقی داره یا صرفا یک تبلیغ تجاری اضافه است!

    1. سلام. بله معیار اصلی تاخیر رم CL ـه ولی خب اگه بخوایم واقعا وارد بحث تاخیرش بشیم، اعداد دیگه هم 100% تاثیر داره.

      1. من یک مین GA-EP41T-UD3L دارم میخوام براش رم اضافه کنم مقدار رم فعلی CL9 4G
        دوتا رم ۴G CL11 گرفتم روش جواب نداد بوق اخطار میزنه دلیل چی هستش

        1. سلام. یعنی سه تا رم استفاده میکنید؟ بهتره به صورت زوج باشه اونم در اسلات های هم رنگ. همه رم ها هم باید یه مدلی باشن تا تداخلی پیش نیاد. اون بوقی که میگید رو اینجا توضیح بدید. مثلا چنتا بوق کوچیک بعد چنتا بزرگ و … .

  6. سلام
    ممنون از توضحای کاملی که دادی
    من ی سوالی ازت دارم من لب تاب z510 دارم و میخوام رمشو ارتقا بدم بخاطر کارم که به سرعت بالاتری نیاز دارم
    ولی نمیدونم چه رمی بخرم که هم لب تاب ساپورتش کنه هم اینکه بتونه به سرعت کمک کنه اینم بگم خودش ی رم ۴ و ۲ الان داره
    میخواستم خودم روم ۲ بردارم و بهش یک رم ۸ اضافه کنم…
    اگر بهم راهنمایی کنی ممنون میشم…

    1. سلام. پیشنهاد میکنم هر دوتا رو رو یک مدل در نظر بگیرید. مثلا دوتا رم ۴ گیگ یا دوتا ۸ گیگ. فقط به PC3 و نوع DDR شون دقت کنید که عین همونو باید تهیه کنید. درباره سرعتشون هم بهتره با همون سرعت یا کمترش رو تهیه کنید. البته میتونید مادربوردتونو برای ساپورت کردن انواع رم ها اول بررسی کنید، شاید سرعت بالاتر رو هم ساپورت کنه.

  7. سلام
    میشه لطفا تفاوت فرکانس و سرعت رم رو برام توضیح بدهید.خیلی جاها گفتند یکیه ولی چرا عددهاش متفاوته مثلا فرکانسش ۱۳۳۳ ولی سرعتش ۱۰۶۰۰ هست.ممنون

    1. سلام. منورتونو متوجه نمیشم چون سرعت نمیتونه بیشتر از فرکانس باشه (به دلیل تاخیر که هرکدوم چند چرخه نیاز دارن).

  8. با سلام
    شما کدوم رو پیشنهاد میدین؟ بدون توجه به قیمت
    ۱۷-۱۸-۱۸-۳۸ ۳۴۰۰ فرکانس
    یا
    ۱۷-۱۹-۱۹-۳۹ ۳۷۳۳ فرکانس

    هر دو ddr4 4×4=16 از برند gskill سری Ripjaws V یا Trident Z
    جدول موجود در پایین این صفجه رو ببینید:
    http://gskill.com/en/press/view/g-skill-conquers-4000mhz-speed-barrier-and-releases-new-trident-z-and-ripjaws-v-series-ddr4-memory

    1. سلام. به شخصه دومی رو انتخاب میکنم اگه مادربورد این فرکانس رو پشتیبانی کنه.

        1. ببینید، مادربورد ها معمولا میتونن از ۳ تا رم (درحالی که ۴ تا اسلات دارن) پشتیبانی کنن ولی مشکل اینه که بعضی از مادربوردها قابلیت flex mode رو ندارن و اینجوری هر سه تا رم به عنوان single channel استفاده میشه ولی بعضی هاشونم که دارن، دوتا رم هم مسیر رو به عنوان dual channel و اون یکی رو به عنوان single channel استفاده میکنن که خیلی بهتره. به سایت سازنده مادربوردتون سر بزنید و spec هاش رو ببینید.

  9. با سلام من لپ تاپ سونی مدل vpcf-221fx با رم ۴ گیگ pc3-10733 (667) hyundai ddr3 کارت گرافیک nvida gt520m 512M ddr3
    مادر برد sony corporatio چیپ ست intel بایوس ورژن R1190v3 09/05/2011 سی پی یو intel cori7 2630QM 2.0GHz است و میخوام رم رو به ۸ گیگابایت ارتقا بدم میشه مشخصات رم رو بفرمایید.
    با تشکر از شما و سایت خوبتون

  10. سلام امیر جان خسته نباشی
    ضمن عرض تشکر من یه مقداری گیج شدم میخواستم بدونم رم که میخوام بگیرم cl هرچی پایینتر باشه بهتره یا بالاتر و فرکانس چطور؟
    مثلا این دوتا رم طبق گفته شما فک کنم دومی سریعتر باشه درسته؟
    ۱. Gskill Trident Z 16GB 8GBx2 3400Mhz CL16 DDR4 Ram
    ۲. Gskill Ripjaws V 16GB 8GBx2 2800Mhz CL15 DDR4
    شنیده بودم که میگن باس رم بالاتر باشه بهتره که
    اگه زحمتی نیست یه توضیح مختصر دیگه بده میخوام سیستم کامل بخرم موندم و یه رم ۲*۸ ddr4 بهم پیشنهاد بده توی سری های ripjaws v و trident z برای مادربرد Msi z1111111170 gaming pro میخوام یه دنیا ممنون

    1. سلام. تاخیر (CL) هرچقدر کمتر باشه بهتره و فرکانس هرچقدر بیشتر باشه (به شرط این که مادربورد ازش پشتیبانی کنه). با این که تاخیر رم دومی کمتره ولی چون تفاوت فقط یه مقدار خیلی کمه و فرکانس اولی خیلی بیشتره، رم اولی رو پیشنهاد میکنم بخری به شرط اینکه با مادربوردت سازگار باشه.

  11. ممنون یه سوال دیگه هم داشتم
    مادربرد msi gaming pro را در نظر بگیر برای اطلاعات رم نوشته فرکانس رم : ۳۶۰۰OC میخواستم ببینم
    ساپورتش رو حالت اورکلاکه یا مثلا همین رم هارو رو حالت معمولی جواب میده با تشکر؟

    1. سلام. معمولا OC برای نشون دادن حالت اورکلاک نوشته میشه. به نظر من این فرکانس در اور کلاک ساپورت میشه.

  12. سلام ادمین من خاستم رم بگیرم ۸ گیگ ۱۶۰۰ با تایمینگ ۱۱ ولی الان یه رم که ۱۸۶۶ هست دلمو گرفته ولی تایمینگش۱۰ موندم چیکار کنم تایمینگ مهمتر مگاهرز؟لطفا در صورت امکان زودتر جواب بدید با تشکر

    1. سلام. دوست عزیز رم دومی که نوشتید هم فرکانس بالاتری داره هم تایمینگش کمتره یعنی برای هر دو پارامتر، بهتر از رم اولی کار میکنه.

  13. داداش دمت گرم
    یدونه ای ، واسه ی نمونه ای
    خیلی بدردم خورد ایول داری
    موفق باشی

  14. سلام خسته نباشید
    مدل مادربورد من Asus P5G41T-M LX
    https://www.asus.com/Motherboards/P5G41TM_LX/specifications/
    میخواستم ببینم این رم رو ساپورت میکنه ؟ Apotop DDR3 4GB 1600 240 Pin CL11 DIMM RAM

    الان رم سیستم ۲ گیگه ، اگه اینو هم کنارش اضاف کنم مشکلی پیش نمیاد ؟؟ جواب میده ؟؟

    و اینکه بین این دو مدل کدومو پیشنهاد میکنید ؟
    Apotop DDR3 4GB 1600 240 Pin CL11 DIMM RAM
    http://meghdadit.com/Product/8267/Apotop-DDR3-4GB-1600-240-Pin-CL11-DIMM-RAM/رم-اپوتاپ-با-ظرفیت-۴-گیگابایت-فرکانس-۱۶۰۰/
    Zeppelin PC3 4GB DDR3 1600MHz CL9 DIMM RAM
    http://meghdadit.com/Product/3267/Zeppelin–PC3-4GB-DDR3-1600MHz-CL9-DIMM-RAM/رم-زپلین-۴-گیگابایت-باس-۱۶۰۰-مگاهرتز/

    مرسی

    1. سلام. همه رم های روی مادربورد باید از یه حجم، یه نسل و یه تایمینگ و سرعت باشن به همین خاطر بهتره همشون از یه مدل ثابت باشن. درباره رم ها دومی رو پیشنهاد میکنم.

        1. سلام. بله به نظر سازگار میان ولی نهایت فرکانس کاری مادربورد ۱۳۳۳ ـه و باید رم ها رو در این فرکانس ست کنید معمولا از طریق بایوس یا به صورت خودکار توسط مادربورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا